سروشنامه

جایی برای شعر

سروشنامه

جایی برای شعر

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

پایان تاریخ

من اعتقاد دارم، و مصرانه اعتقاد دارم که ما به پایان تاریخ رسیده‌ایم، خیلی پیش از اینها رسیده‌بودیم و حالا فقط این پایان بر ما آشکارتر شده. پایانِ تاریخ، به معنی پایان خطِ افقی زمان نیست، بلکه پایانِ «تاریخ‌مندی» و «سوبژکتیویته» است. داعش و جمهوری اسلامی و اسرائیل فقط در جهانی می‌توانند وجود داشته‌باشند که در آن تفکر به پایان رسیده‌است، این رخدادهای سیاسی را نباید فقط به مثابه سیاست دید، آنها محصول ضرورت زمان‌اند، و ضرورتِ زمانِ ما «بی‌ضرورتی» است؛ در زمان ما همه چیز به طرز هولناکی «تصادفی»، «بی‌قطعیت»، «بی‌ضرورت» و «بی‌چراست» و از این منظر اتفاقاً ما بیش از پیش به حقیقتِ هولناک هستی نزدیکیم، به همان مغاکی که نیچه می‌گفت، چرا که بیش از هر زمانی از سوبژکتیویته فاصله گرفته‌ایم و به بی‌چرایی رسیده‌ایم. به نقطه‌ی ترسناکِ هیچ. 

در این میان، ایدئولوژی‌هایی که می‌خواهند در برابر پایان تاریخ بایستند (در راس آنها مارکسیسم و اسلام‌گرایی) هم خود به سرنوشت بی‌تاریخی دچار می‌شوند، یعنی به طرز خنده‌داری با عناصری ضدِ خود درمی‌آمیزند، با ضدِ خود وصلت می‌کنند و تبدیل به چیزی بی‌سر و ته و دلقک‌وار می‌شوند. شما می‌بینید که در روضه‌ی امام حسین آهنگِ ابی پخش می‌شود و این تصادفی نیست. می‌بینید که چینِ کمونیست به شکلی استحاله می‌یابد که از کمونیسم تنها نامی بر آن باقی می‌ماند، حتی سرمایه‌داری هم دچار استحاله شده، چرا که دوگانه‌ی کاپیتالیسم و کمونیسم خود متعلق به جهان سوبژکتیو و جهان مدرن است، و ما آن جهان را خیلی وقت است که پشت سر گذاشته‌ایم. 

ما به معنی دقیق کلمه، در جایی و در زمانی زندگی می‌کنیم که همه چیز معادل هیچ چیز است. هیچ معادله‌ای درست از کار در نمی‌آید، و با شیب تندی در حال سقوط به خائوس (یا بی‌نظمی) بشر آغازین هستیم. 

سقوطی که شاید آغازمندی جدیدی را برای تاریخ در پی داشته‌باشد.  

  • ۰۲/۱۰/۲۳
  • س.ن

نظرات (۱)

  • امین پدرامی
  • اوهوم

    فقط ج الف الف خیلی زودتر از اسرائیل بی تاریخ و بی ضرورت و ایدئولوژی زدوده شده واین حتی برای امنیتش هم خطرناکه

    به قول نادر

    همه چیز به همه چیز مترو دارد و کار بشر فقط سوار و پیاده شدن به موقع است 

    به نظرم این وسط ج الف الف لای در مانده است.

     

    پاسخ:
    دقیقاً چسبیدنِ زیاد به معنا یا ایدئولوژی، آدم‌‌ها را (یا نظام‌های سیاسی را) نهایتاً به بی‌معنایی می‌‍رساند. حق با شماست. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی